مراغه شناسی ایمنی در صنعت فولاد
.:: Your Adversing Here ::.
 

مراغه شناسی

 


شهر مراغه یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی و مرکز شهرستان مراغه است. این شهر با بیش از 1۵۰٬۰۰۰ نفر جمعیت و ۲۰ کیلومتر مربع مساحت، بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهر استان آذربایجان شرقی پس از کلان شهر تبریز است.پاسداران،خواجه نصیر و پهرآباد از معروفترین محله های مراغه می باشددانشگاه آزاد و ساختمان رادیو شهر مراغه در پهرآباد واقع شده است.از زیباترین روستا های مراغه می توان روستای کرده ده را نام برد که در جنوب کوه سهند واقع شده است.وسالانه پذیرای بسیاری از گردشگران و کوهپیمایان می باشد. پیوند تاریخ و طبیعت، باغ موزه مزارع سرسبز دامنه‌های سهند، دیار سهند و کوهستان، شهر برج‌های تاریخی، دیاری برخوردار از روستاهای شگفت و اعجاب انگیز، شهر رصد‌خانه بزرگ جهان، دربرگیرنده بزرگ‌ترین مناطق فسیلی جهان، منطقه‌ای که مبدا شکل‌گیری نخستین نصف النهار جهان بوده است، آن‌جا که نخستین سکونتگاه‌ها و معابد بشری شکل گرفته‌اند، آیا این همه زیبایی‌های شهری است که روزگاری محوریت فرات تا هرات را برعهده داشته است؟ پاسخ به این پرسش نیازمند نگاهی نوین و کلان به موقعیت ژئوپلتیکی مراغه و سپس ارایه برنامه‌های کاربردی و راهبردی برای استفاده از توانمندی‌ها و جاذبه‌های دومین شهر بزرگ آذربایجان شرقی است
  مراغه با داشتن بیش از 300 اثر تاریخی ، طبیعی و فرهنگی ،جزء 10 شهر صاحب بافت تاریخی کشور است که برای گردشگران بسیار حائز اهمیت است کهالبته امروز
 مراغه باداشتن بیش از 300 اثر تاریخی ، طبیعی و فرهنگی ، جزء 10 شهر صاحب بافت تاریخی کشوراست که برای گردشگران بسیار حائز اهمیت است که البته امروز به دلیل بی توجهی در حفظ، نگهداری و مرمت آنها و همچنین عدم هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باشهرداری مراغه ، برخی از این آثار در معرض نابودی قرار دارد.
به گزارش خبرنگاراجتماعی خبرگزاری مهر ، شهرستان مراغه با جمعیتی بالغ بر 230 هزار نفر یکی ازشهرهای دارای بافت تاریخی و قدیمی آذربایجان شرقی است که در جنوب کوه سهند و جنوبشرقی دریاچه ارومیه و در 130 کیلو متری شهر تبریز واقع شده است .

این شهرمیلیونها سال قبل در دوره دوم و سوم زمین شناسی ، قبل از فوران آتشفشان سهند محلاستقرار و زندگی حیوانات عظیم الجثه بوده ، فسیل های کشف شده از 32 گونه پستاندارانو 2 جنس از پرندگان منطقه فسیلی مراغه را به بهشت فسیلی جهان معروف کرده است بههمین دلیل بسیاری از گردشگران از کشورهای دیگر برای دیدن نمونه هایی از فسیل هایمکشوفه این شهر سفر می کنند.

شهر مراغه به لحاظ موقعیت جغرافیایی و آب وهوای مناسب و طبیعت سر سبز و زیبا ، صنایه دستی و سنتی ، آثار و بناهای تاریخی وفرهنگی بی شمار ، باغات گسترده و جاذبه های وسیع گردشگری دارای شهرت جهانی وبده وسالانه مورد بازدید هزاران نفر از گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد .

گنبد سرخ ، گنبد مدور ، گنبد کبود ، گنبد غفاریه ، مسجد جامع مراغه ، مسجدطاق ، مسجد ملارستم ، کلیسای مراغه ، سرای میرزاملکم ، مقبره و موزه اوحدی ، سدعلویان ، پارک مارال ، موزه مراغه ، مقبره آقالار ، معبد مهر و... از جمله آثارتاریخی شهرستان مراغه به شمار می رود.

این شهر علاوه بر طبیعت روح بخش ودلپذیر و تاریخ و تمدن پیوسته خود کانون پژوهش ، مطالعه و تدریس علم ، ادب و هنرنیز بوده و نخبگان فرهنگ ساز و شخصیتهای بزرگی را مانند امام فخر رازی ، سهروردی ،خواجه نصیرالدین طوسی، علامه حلی ، علامه شیرازی ، اوحدی مراغه ای و.. در دامان خودپرورش و به جهان اسلام عرضه کرده است .

خواجه نصیرالدین طوسی پس از انتخابمراغه به عنوان اولین پایتخت ایلخانیان ، رصد خانه بزرگی را و با گردآوری دانشمندانعلوم مختلف از اقصی نقاط جهان و گردآوری کتابخانه 400 هزار جلدی ، رصد خانه مراغهرا به بزرگترین مرکز دانشگاهی جهان اسلام تبدیل ساخت.


نام مراغه همیشه بانام رصد خانه خواجه نصیرالدین طوسی همراه است این رصد خانه که در سال 657 هجری قمریبه همت خواجه نصیرالدین طوسی در مدت 15 سال بنا شد ، یکی از بزرگترین رصد خانه هایجهان به شمار می رفته که امروزه از این مرکز پژوهشی و نجومی چیز زیادی باقی نماندهو قرار است در آینده نمایشگاهی از آثار و ابزار آلات نجومی در آن برپا شود .

اثر تاریخی " معبد مهر " نیز در جنوب گورستان تاریخی روستای ورجوی قراردارد که قبل از اسلام پرستش گاه خورشید و محل برگزاری مراسم خاص مهر پرستان بوده وبنای آن احتمالا در زمان ساسانیان و اشکانیان انجام شده است ، در دوره اسلامی اینمحل به مسجد ومقبره ملامعصوم از علما معروف مراغه در قرن 13 ه ق تبدیل شده است .

این معبد که می توانست به خودی خود سهم زیادی در جذب گردشگران مراغه داشتهباشد اما هم اکنون بدلیل عدم رسیدگی ، مرمت و حفاظت سازمان میراث فرهنگی به خرابهای تبدیل شده است که در گوشه گوشه آن چیزی جز زباله و خاک مشاهده نمی شود .

به گزارش مهر ، به رغم اینکه مراغه به لحاظ دارا بودن آثارتاریخی فراوان ،منحصر به فرد و بی نظیر یکی از قطبهای گردشگری کشور به حساب می آید اما عدم هماهنگیمیان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مراغه ودستگاههای اجرایی این شهر به خصوصشهرداری باعث شده آثار تاریخی این شهر در معرض نابودی قرار گیرد و ساماندهی اینآثار نیز با مشکل مواجه شود.

امکانات اقامتی و پذیرایی شهرستان مراغه نیزبسیار محدود است به طوری که در این شهر تنها یک هتل 3 ستاره برای استفاده مسافران وگردشگران وجود دارد که آن نیز نیاز به تعمیر دارد.

در هر حال وقت آن رسیدهکه مسئولان برای دست یافتن به اهداف برنامه چهارم توسعه و جذب تعداد زیاد گردشگر وتوریست ، فکری به حال توسعه زیرساختها و افزایش مراکز اقامتی و رفاهی ، مرمت وساماندهی بناهای تاریخی دراین شهر نمایند که مطمئنا چنانچه بتوانیم این مشکلات رابرطرف کنیم ، جاذبه های تاریخی و فرهنگی موجود در مراغه به علاوه فراهم کردن حداقلامکانات ، خود به خود باعث جذب گردشگران بی شمار می شود.


منبع: خبرگزاریمهر
 
این منطقه یکی از غنی‌ترین مناطق سنگواره‌ای جهان بوده [نیازمند منبع] و در آخرین مطالعات صورت گرفته فسیل های اجداد ماموت، زرافه و آهو در این منطقه کشف شده است. لایه‌های فسیلی موجود در مراغه مربوط به اواخر دوران نوزیستی زمین‌شناسی یعنی چهار تا هفت میلیون سال قبل هستند که با انجام کاوش های علمی می توان اطلاعات بسیار دقیقی را از زندگی جانوران غول‌پیکر در این منطقه به دست آورد. منطقه فسیلی مراغه به دلیل دارا بودن فسیل ماستادون و ماموت‌ها (سنگواره‌های پیش از تاریخ) دارای شهرت جهانی بوده و هم اکنون مورد حفاظت ویژه سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. منطقه فسیلی مراغه به عنوان نخستین اثر ملی، طبیعی و فسیلی ایران از بالاترین رده‌های حفاظتی سازمان محیط زیست است. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی این منطقه در شورای عالی حفاظت محیط زیست ایران به عنوان اثر ملی و طبیعی به تصویب رسیده است[نیازمند منبع].
در حدود یک قرن پیش استخوان‌های منطقه فسیلی مراغه را به بقایای آدم های قوی‌هیکل، آدم‌های شاخدار، اسب شاخدار و دیو نسبت می دادند. مطالعات انجام شده طی یک قرن اخیر توسط حفاران و مکتشفان داخلی و خارجی نشان داد که در این منطقه فسیل های مهره داران نیز وجود دارد.
«بهشت فسیلی مراغه» عنوانی است که از سوی فسیل‌شناسان به این منطقه داده شده است. فسیل‌های مهره‌دار مراغه از مدت‌ها پیش نظر زمین شناسان را به خود جلب کرده و از همین رو محققان زیادی از روسیه، آمریکا، فرانسه و ژاپن در این ناحیه کار کرده‌اند، به گونه‌ای که بخشی از نمونه‌های فسیلی در موزه‌های تاریخ طبیعی وین، پاریس، لندن و لس‌آنجلس در معرض نمایش قرار دارند.
سازمان محیط زیست نیز نظر به اهمیت این منطقه برنامه‌هایی چون ادامه مطالعات جامع دیرین‌شناسی، شروع عملیات اجرایی و ساختمانی مرکز تحقیقات و موزه فسیل شناسی و ایجاد اولین موزه صحرایی (field museum) را آغاز کرده است. نماینده موزه تاریخ طبیعی تهران در مراغه به ایسنا می‌گوید: با توجه به اهمیت این منطقه در فسیل شناسی در نظر داریم تا در قالب یک طرح بزرگ، ژئوتوریسم این منطقه را احیا کنیم، به ویژه در غارهایی چون غار کبوتر که از اعجوبه‌های آفرینش محسوب می‌شوند.
منطقه فسیلی مراغه به عنوان اولین اثر ملی-طبیعی فسیلی به مساحت ۱۰۲۶ هکتار ثبت شده و بالاترین رده حفاظتی را اخذ کرده است. اکنون دانشگاه تبریز سرپرستی پروژه کاوش و تحقیقات منطقه فسیلی مراغه را به عهده داشته و تاکنون بقایای ارزشمندی از این ناحیه کشف شده است.
در خصوص نگهداری این آثار اولین موزه دیرینه شناسی و سنگواره ایران به مساحت ۵ هزار متر مربع در مراغه احداث می‌شود تا آثار مکشوفه در آن نگهداری شوند. هم چنین قرار است تا آثاری که قبل از انقلاب توسط آمریکایی‌ها برای مرمّت از ایران خارج شده، طبق رای دادگاه لاهه به ایران عودت داده شده و در این موزه به نمایش درآیند
فسیل‌ های مراغه منبع مطالعاتی سومین نسل دیرینه‌ شناسان ژاپنیاست

نفتتایمز: دیرینه شناس ژاپنی گفت: فسیل‌های مراغه به ویژه گونه‌های فسیلی اسبسانان و گاوسانان این منطقه ، اصلی‌ترین منبع مطالعاتی سومین نسل دیرینه شناسانژاپنی است.

به گزارش نفت تایمز به نقل از ایرنا، پروفسور هیدئو ناكایا (،(Hideo Nakayaروز دوشنبه افزود: ۳۵سال پیش یك گروه ژاپنی نمونه‌هایی ازفسیل‌های منطقه مراغه را به ژاپن منتقل كرده و این فسیل‌ها هم‌اكنون نیز منبعمطالعاتی دیرینه شناسان این كشور به شمار می‌رود.

وی گفت: منطقه فسیلی مراغهبه لحاظ تنوع و تعدد فسیل‌ها در سطح جهان بی نظیر بوده و فسیل‌های مهره‌دار آن ازقدیمی‌ترین و كمیاب‌ترین نوع فسیل‌ها در جهان به شمار می‌رود.

استاد دانشگاهكاگوشیمای () Kagoshimaژاپن افزود: اطلاعات دیرینه شناسان جهان نیز در ارتباط بافسیل مهره داران محدود بوده و دیرینه شناسان ایران باید از این موقعیت استفادهكنند.

ناكایا گفت: دیرینه شناسان ایرانی با توجه به دسترسی كه به فسیل مهره- داران منطقه فسیلی مراغه دارند ، می‌توانند با ارتقا سطح علمی خود به صاحب نظراناین بخش در سطح جهان تبدیل شوند.

وی افزود: تعداد فسیل‌های مهره‌دار ودیرینه شناسان در ژاپن كم بوده و تنها سه نسل از شروع فعالیت علمی دیرینه‌شناسی دراین كشور می‌گذرد.

در زمان حاضر ۱۱محقق و دیرینه شناس خارجی از كشورهایفنلاند، چین، ژاپن و فرانسه در قالب كارگاه آموزشی دیرینه‌شناسی مهره داران مراغهدر منطقه فسیلی این شهرستان به تحقیق و پژوهش مشغول هستند.

منطقه فسیلیمراغه ۴۰هزار هكتار وسعت داشته كه در شرایط فعلی یك هزار و ۲۶هكتار از آن بهعنوان نخستین اثر ملی طبیعی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست محافظتمی‌شود.

تنوع و تعدد گونه‌های مختلف فسیلی ، منطقه مراغه را به عنوان بهشتفسیلی جهان معرفی كرده است.

تاكنون گونه‌های مختلف فسیلی از جمله جوندگان ،اسب سانان ، گاوسانان ، گوشتخواران، فیل‌ها ، زرافه‌ها ، گوزن‌ها ، و پرندگان وغیره از این منطقه كشف شده است.

فسیل‌های كشف شده از این منطقه در سنواتگذشته در موزه‌های فرانسه، اتریش و آمریكا نگهداری می‌شود.

شهرستان۲۵۰هزار نفری مراغه در ۱۴۷كیلومتری جنوب غربی تبریز ، مركز آذربایجان شرقی واقعاست.

---------------------------

مقاله؛ فسیل شناسی چیست؟

نفت تایمز: یكی از گرایشات زمین شناسی گرایش چینهشناسی و فسیل شناسی می باشد. شاید جالب باشد بدانید كه نتایج حاصل از این مطالعاتیكی از مراحل اكتشاف نفت است. در این گرایش بقایای باقی مانده از جانداران موردبررسی قرار میگیرد .با توجه به نوع رسوبات، تنوع وفراوانی وسایر فاكتورها به نوعمحیط گذشته زمین در ناحیه مورد مطالعه می توان پی برد.در این گرایش بقایای موجوداتاعم از ماكرو یا میكرو بودنشان در نمونه های دستی و یا میكروسكوپی بررسی میشوند.
 
حفظ قطعات سخت بدن مثل استخوان ها ودندان به علت تركیبات كلسیتی یاآراگونیتی عموما با كمترین تغییری باقی می مانند. بخش ها ی نرم بدن فقط در شرایطخاص فسیل می شوندكه می توان آنها را بدین شرح بیان نمود:
۱) یخبندان: در این حالت قالب های بزرگ یخی نقش یكفریزر بزرگ را ایفا می كنند. نمونه های پیدا شده از ماموت ها كه حتی پوست و گوشتآنها باقی مانده بود از یخچال هایسیبری كشف شده اند.
۲) مدفون شدن در قیر طبیعی : گاهی اوقات مواد نفتی به سطح زمین راه پیدا میكردند .بعد از مدتی مواد فرار خودرا از دست داده و به قیر طبیعی تبدیل می شدند .این مواد می توانستند بقایای نرم رابه خوبی حفظ كنند.
۳) خشكیدن جسد جانور در مناطق گرمسیر خشك(مومیایی شدن)
۴) مدفون شدن حشرات در داخل صمغ و یا كهربا.

در دریاها نیز موجودات ذرهبینی همراه با پوسته كلسیتی و یا آراگونیتی خود در بین رسوبات مدفون میشدندو بعد ازگذشت میلیون سال این رسوبات نرم به سنگ های سخت بدل شده و پوسته های مورد نظر حفظگردیده است .با نمونه گیری از سنگها و برش آنها و نازك كردن سنگ -تا حدی كه در زیرمیكروسكوپ نور از مقطع عبور كند – می توان این موجودات میكروسكوپی را بررسینمود.
نماینده مجلس: یکی از «دندان هایانسان ماقبل تاریخ» را به قیمیت یک میلیون یورو به موزه لور فرانسه فروختیم!
  خبرگزاري انتخاب : سيدمصطفي سيدهاشمي، نماينده مردم مراغه گفت: مراغه بهشت فسیل شناس هاست.جالب است بدانید ما سه دندان انسان ما قبل تاریخ را درمراغه پیدا کرده ایم که یکی از این دندان ها را به قیمت یک میلیون یورو به فرانسهفروختیم و اینک به نام مراغه در موزه لور فرانسه نگهداری میشود.

خبرگزاري انتخاب :
خبرنگار خبرگزاری «انتخاب» از مراغه گزارش داد: نماينده مراغه در مجلس شورایاسلامی خبر از «فروش دندان انسان ماقبل تاريخ» به موزه لور فرانسه خبر داد.
 
بنابراین گزارش، سيدمصطفي سيدهاشمي، نماينده مردم مراغه، در مراسم افتتاح هتلدرياي مراغه، گفت: مراغه بهشت فسیل شناس هاست.جالب است بدانید ما سه دندان انسان ماقبل تاریخ را در مراغه پیدا کرده ایم که یکی از این دندان ها را به قیمت یک میلیونیورو به فرانسه فروختیم و اینک به نام مراغه در موزه لور فرانسه نگهداری میشود.
 
وی در این مراسم گفته است: بخش خصوصي، آمده اين جا کار مي‌کند، حريم ميراثفرهنگي حفظ شده است، اگر دولت‌ها مي‌خواستند کاري کنند، تا حالا مي‌بايست مي‌کردند.
 
سيدهاشمي به اعتبارات ميراث فرهنگي اشاره کرده و اظهار داشت: پارسال پنجاهميليون تومان براي خريد منازل اطراف معبد مهر اختصاص داديم که جذب شد، امسال يکصدميليون تومان اعتبار داديم تا راه براي مسافت به اطراف «غار کبوتر» بازشود.
 
به گزارش خبرگزاری انتخاب، سيدهاشمي  در مورد مشخصات غار کبوتر گفت: در دنيا دوغار کبوتر وجود دارد؛ يکي در کاليفرنيا و ديگري در مراغه.
 
این نماینده مجلس افزود: مراغه بهشت فسيل‌شناس‌هاست و ما رسماً موزه ملي مراغهرا با نام فسيل‌شناسي داير کرده‌ايم. جالب است بدانيد ما سه دندان انسان ماقبلتاريخ را در مراغه پيدا کرده‌ايم که يکي از اين دندان‌ها را به قيمت يک ميليون يوروبه فرانسه فروختيم و اينک به نام مراغه در موزه «لوور» نگهداري مي‌شود.
 
سيد‌هاشمي تصریح کرد: به حمدالله مراغه شهر تحقيقاتي شده و ما الآن مرکز تحقيقاتفسيل‌شناسي، مرکز تحقيقات نجوم و اختر فيزيک، مرکز تحقيقات دايم را داريم که مرکزيفراملي است

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






sajjadzamani

سجاد زمانی

sajjadzamani

http://s-zamani.ir

ایمنی در صنعت فولاد

مراغه شناسی

ایمنی در صنعت فولاد

به اولين و بزرگترين سايت رسمي ايمني و بهداشت در صنعت فولاد(ذوب و نورد)كشور خوش آمديداميدواريم ساعات خوب و خوشي را سپري كنيد. آرزوي ما هدف ما و هدف ما بهبود شرايط ايمني و بهداشتي كشورعزيزمان ايران مي باشد رعایت اصول ایمنی و بهداشت در کارخانجات اگر جدی گرفته نشود علاوه بر اینکه خسارات جبران ناپذیر مستقیمی که برای کارخانه در بردارد برای اینده کارفرمایان و آویزون شدن عده ای از کارگران دارای نقص عضو و معلول را دربرخواهد داشت

ایمنی در صنعت فولاد